تبلیغات

اسلایدر

<
فرهنـــگ و اقتـــصاد با عــــــزم ملـــــــــــی و مدیریــــت جهـــــــــادی
سوادو نیاز - فعالیتهای آموزشی سازمان زنان ایران
 
سوادو نیاز
درباره وبلاگ


سلامی گرم تر از آفتاب تابان و درودی بی كران نثار روی ماهتان با
سپاس و ثنای بی حد آن والایی که روشنایی بخش محفل معلمان و تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت است، همان بی همتایی كه با کمال رأفت و در نهایت عطوفت رخصت تاسیس و راه اندازی این وبلاگ را به من عطا بخشیده است. با امید به اینکه محبت بی کران شما عزیزان شامل حالم گشته و این صفحه مجازی با نوشته ها، نظرات و پیشنهادهای خوبتان مزین نمایید و من نیز قدر این نعمت را دانسته و لایق عنایت و محبت بی کرا ن یکایک شما عزیزان هموطن باشم.
اسدی مدیرمجتمع آموزشی ستایش استان چهارمحال و بختیاری شهرستان بروجن
منطقه بلداجی

مدیر وبلاگ : -- اسدی
نویسندگان

فعالیتهای آموزشی سازمان زنان ایران  (قسمت اول )


سوادآموزی و رشد آگاهی در هر یک از جوامع انسانی، نشانه‏ای بر رشد و بالندگی فرهنگی است و همواره سبب می‏شود که جامعه از حالت ایستا و منفعل به سمت حرکت و تحول پیش برود. از طرف دیگر، با پیچیده شدن روابط سیاسی حاکم بر جوامع، عناصر قدرت از هر دستاویزی در جهت بسط نفوذ خود در میان اقشار و گروه‏های مختلف سود می‏برند. نهاد آموزش یکی از مهم‏ترین عواملی است که می‏تواند در خدمت قدرت قرار گیرد و سیاست‏های فرهنگی حکومت را در جامعه منبسط گرداند.

 

از آغاز حکومت پهلوی و شروع اصلاحات اجتماعی با اقتباس از الگوهای غربی، برنامه‏های سوادآموزی در رأس سیاست‏های غربگرایانه رژیم پهلوی قرار گرفت و به عهده وزارت فرهنگ گذاشته شد که در اولین گام، طبقات مختلف شهری را دربرگرفت. پس از جابه‏جایی قدرت از رضاخان به محمدرضا و اجرای طرح‏های انقلاب سفید، سوادآموزی به عنوان یکی از اساسی‏ترین اصول، مدتی به عهده شورای عالی زنان ایران بود. با تشکیل سپاهیان دانش در همان قالب تحولات انقلاب سفید، جوانان شهری بعد از طی دوره‏های خاص آموزشی، راهی شهرستان‏ها و روستاهای مختلف می‏شدند که از نتایج مهم آن، تقابل دو فرهنگ شهری و روستایی بود. در کنار سپاهیان دانش، سازمان زنان ایران نیز فعالیت‏هایی را با عنوان مبارزه با بی‏سوادی در جهت همکاری با کمیته ملی پیکار جهانی با بی‏سوادی تدوین نمود. 1
مهم‏ترین مسئله در این برنامه‏ها، هماهنگی بسیار سازمان زنان ایران با سیاست‏های تبلیغاتی حکومت بود. به این ترتیب که اغلب فعالیت‏های آموزشی، با ارقام و آمار بسیار بیشتر از چیزی که عمل می‏شد، از سوی سازمان، منتشر و یا در گزارش‏های سازمان به کمیته جهانی مبارزه با بی‏سوادی، اعلام می‏شد.
در میان برنامه‏های آموزشی دو نوع نظام پیش‏بینی شده بود:
 
الف) آموزش‏های کوتاه‏مدت
شامل تشکیل کلاس‏های فنی و حرفه‏ای و هنری بود. موارد آموزشی در این کلاس‏ها، خیاطی، آرایش، زبان انگلیسی، ماشین‏نویسی، آموزش رقص و... بود که با هدف خارج کردن زندگی زنان از شکل سنتی به سمت تجدد انجام می‏گرفت. 2
 
ب) آموزش‏های بلندمدت (سوادآموزی تابعی)
زیر نظر واحد پژوهش و برنامه‏ریزی سازمان صورت می‏گرفت و شامل سوادآموزی تابعی، آموزشگاه مددکاری زنان روستایی و مراکز آموزش راهنمایان خانواده بود.
 
مسئله سوادآموزی، تنها مختص ایران نبود و ازجمله مسائل جهانی محسوب می‏شد و طراح اصلی آن، سازمان ملل بود. سوادآموزی تابعی نیز از طرح‏های یازده‏گانه برنامه سوادآموزی جهانی به شمار می‏رفت. در سال 1344، کنگره جهانی وزیران آموزش و پرورش در تهران، طی بررسی‏های گسترده، عدم موفقیت برنامه‏های سوادآموزی را در جهان اعلام کرد. پنج سال پس از این کنگره، تعداد بی‏سوادان در امریکای لاتین چهل میلیون نفر، در کشورهای عربی پنجاه میلیون نفر، در آسیا بیش از نیم میلیارد نفر، و در افریقا صد و چهل و سه میلیون نفر برآورد شدند که در آسیا برای سال 1980م، 820 میلیون نفر تخمین زده شد. در این میان، وضعیت زنان وخیم‏تر بود و مطالعات و آمارهای دیگر، همواره افزایش و رشد بی‏سوادی را در جهان نشان می‏داد. به همین لحاظ طرح‏های متفاوتی به منظور رشد سواد از سوی سازمان‏های بین‏المللی اعلام شد. 3
 
سوادآموزی تابعی ــ چنان‏که ذکر شد ــ یکی از طرح‏های سوادآموزی جهانی بود. منظور از این اصطلاح، آن است که چیزی بیش از خواندن و نوشتن و حساب کردن، آموخته شود. این روش بر مبنای انسان‏گرایی علمی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته و انسان‏گرایی به معنای در نظر گرفتن انسان و خوشبختی او به عنوان هدف نهایی و غایی بود. 4
 
سوادآموزی تابعی، معادل Alphabetisation Fonctionnelle به زبان فرانسه و Functional Litrary به زبان انگلیسی است. هرچند واژه تابعی، معادل Fonctionnelle نیست، ولی با توجه به کاربرد آن در زبان ریاضی و نیافتن واژه‏ای بهتر و گویاتر که نمودار تبعیت کردن سوادآموزی از ابعاد و هدف‏های دیگر، غیر از خواندن و نوشتن باشد، مصطلح شد.
 
با توجه به شرایط ایران و در نظر گرفتن اهداف سوادآموزی جهانی، گروه پژوهشی سازمان زنان با همکاری یونسکو، مأمور اجرای طرح سوادآموزی تابعی در ایران شد. به منظور برداشتن گام‏های اولیه، طرح تجربی سوادآموزی تابعی برای شناخت ویژگی‏ها و نیازمندی‏های زنان روستایی توسط گروه خاصی تهیه شد. 5
 
در مهرماه 1352، گروه تحقیقاتی طرح سوادآموزی تابعی تشکیل شد. میشل ورون ــ کارشناس یونسکو ــ فریده مشایخ، شیدا روستایی، هدیه مشایخ، رحمان نوری و مینو میرزاده، هسته اصلی گروه را تشکیل دادند.
 
تعیین و تدوین هدف‏های خاص،شناخت هدف نهایی، انتخاب حوزه عملیات، طرح جمع‏آوری آمار و اطلاعات از حوزه عملیات طرح، کمک به برنامه‏ریزی و تدوین برنامه‏های آموزشی در قسمت خواندن و نوشتن و ریاضیات روش‏های سوادآموزی تابعی، تنظیم مسائل و مشکلات شناخته شده، ترسیم مرحله‏های زمانی و تربیت منطقی واحدها مبنی بر ضابطه‏های شخصی، تدوین هدف‏های آموزش و پرورش قابل اندازه‏گیری برای هر واحد آموزشی، تدوین نهایی واحدهای درسی، تنظیم سازوکار ارزیابی خطوط اصلی پژوهش به منظور برنامه‏ریزی واحدهای درسی سوادآموزی تابعی بر مبنای جمع‏آوری اطلاعات درباره زنان روستایی ایران و پیرامون شرایط تغذیه، بهداشت، هنرهای دستی، وضعیت روانی ــ فکری و طرز فکر و جهان‏بینی، از وظایف این گروه بود. 6
 
مهم‏ترین اهداف تجربی سوادآموزی تابعی به شرح زیر اعلام شد:
ــ شناخت دقیق و جامع مشخصات و نیازمندی گروهی از زنان روستایی ایران (این مسئله با توجه به تابعی بودن طرح، نخستین هدف شناخته شد.)
ــ تهیه و تنظیم الگو و روش‏های مطلوب آموزشی و کارآموزی برای زنان روستایی کشور
ــ آزمودن الگو و روش‏های سوادآموزی در مورد گروهی از زنان روستایی و تعمیم و گسترش آن در کل کشور 7
 
به این ترتیب برنامه‏های سوادآموزی بر اساس اصول شش‏گانه زیر سازمان یافت و تدوین شد:
1. تابعی بودن: یعنی با توجه به مسائل شناخته شده سوادآموزی و امکانات واقع‏بینانانه موجود در منطقه
2. انتخابی بودن: بر حسب محل کلاس، سن، جنس، و موقعیت اجتماعی شرکت‏کنندگان در طرح
3. مشارکت: به معنای تجهیز و همکاری تمامی منابع محلی، منطقه‏ای، ملی و بین‏المللی
 
به این ترتیب، طرح می‏بایست در درجه اول با همکاری سازمان زنان ایران و یونسکو، بررسی و مطرح و در مرحله اجرا از امکانات آموزش و پرورش، شهرداری‏ها، فرمانداری‏ها و... سود برده می‏شد.
 
4. ادغام: ترکیب آموزش سواد و حرفه، بر اساس درهم‏آمیختگی عناصر مختلف آموزش و پرورش
5 . تداوم
6. ارتباط 8
 
طرح تجربی به طور مفصل در گزارش سالیانه 1354ـ1353 بررسی شده است. اما این گزارش، بیشتر به ارائه برنامه‏های طرح اقدام کرده و آمار و اطلاعات جامع و دقیقی از نحوه اجرا ارائه نمی‏دهد. 9 اما همین برنامه‏ها نشان می‏دهند که چه تحقیقات جامعی با صرف هزینه و نیروی انسانی از کشور ایران، نسبت به امور آموزشی، سوادآموزی و برآورد نیروی انسانی به عمل آمد و استعمارگران غربی می‏توانستند غایت بهره‏برداری را از این اطلاعات در برنامه‏ریزی‏های استعماری خود ببرند.
 
اجرای طرح سوادآموزی با مشکلات متعددی مواجه بود که اهمّ آنها به شرح زیر است:
ــ نبود زیربنای مطلوب اقتصادی، اجتماعی در حوزه عملیات طرح
ــ نبود و یا کمبود سازمان‏های آموزشی و پرورشی، دبستان، آموزشگاه حرفه‏ای، دیگر سازمان‏های فرهنگی
ــ کمبود مربی، آموزگار و دیگر مسئولان اجرایی آشنا با فلسفه سوادآموزی تابعی
ــ کمبود آمار و اطلاعات دقیق و جامع و در خور اعتماد درباره مشخصات و نیازمندی‏های جمعیت و مشکلات جمع‏آوری و ارزیابی
ــ کمبود یا نارسایی وسایل ارتباطی میان حوزه عملیات طرح و گروه پژوهشی
ــ مجهز نبودن گروه‏ها به تجهیزات چاپ و تکثیر واحدهای آموزشی و پوسترها، دستگاه کپی و...
ــ تخصیص زمان اندک برای بررسی مقدماتی، تدوین برنامه‏های درسی، ایجاد سازوکارهای اجرایی با توجه به امکانات انسانی و مالی و تجهیزات گروه
در ارتباط با سازمان اجرایی نیز مسائل پیچیده‏ای وجود داشتند که عبارت بودند از:
ــ مقررات و آیین‏نامه‏های مالی سازمان زنان ایران در ارتباط با پرداخت حق‏الزحمه، مخارج سفر، اضافه کار، هزینه چاپ و تکثیر مواد آموزشی
ــ کندی در اتخاذ تصمیم و اجرای آن به دلیل دیوان‏سالاری
ــ عدم تأمین هزینه‏های لازم برای اجرای طرح
ــ کمبود کارشناسان با صلاحیت و تجربه برای تدوین واحدهای درسی به دلیل جدید بودن فنون تدوین واحدهای آموزشی
ــ عدم استخراج و تنظیم آمار و اطلاعات در چارچوب برنامه سوادآموزی تابعی و ارزیابی و اجرای پژوهش‏های ضروری
ــ نبود یک مرکز اسناد و مدارک ضروری در دسترس گروه 10

حمیرا رنجبر عمرانی

 


. سازمان اسناد ملی ایران. اسناد سال 1352. ش 0190262 0020 .
2. نقش زن در فرهنگ و تمدن ایران. انتشارات سازمان زنان ایران. ص 6.
3. همان. ص الف.
4. پرویز همایون‏پور. گزارش نهایی طرح تجربی سوادآموزی تابعی در خدمت پیشرفت اجتماعی و اقتصادی زنان روستایی. انتشارات سازمان زنان ایران، 1354. ص 12.
5. پرویز همایون‏پور سوادآموزی تابعی. انتشارات سازمان زنان ایران، بی‏تا. ص 7.
6. همان.
7. گزارش فعالیت‏های سازمان زنان ایران، سال 1354ـ1353. ص 84 .
8. پرویز همایون‏پور. همان. ص 7.
9. گزارش فعالیت‏های سازمان زنان ایران، سال 1354ـ1353. صص 90 تا 87 .
10. پرویز همایون‏پور. همان. صص 22ـ21.





نوع مطلب :
برچسب ها : فعالیتهای آموزشی سازمان زنان ایران، سواد آموزی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
--------------------------------
------------------------

كد موسیقی برای وبلاگ

-------------- ------------------------- IS
------------------ داستان کوتاه امروز

سوادو نیاز

سوادو نیاز

------------ ---------------------
نیازمندیها 7rang.ir
----------------------------------- ben1